Van de eerste hapjes tot een gezonde makkelijke lekkere maaltijd

Tijdens de zwangerschap krijg je de eerste vraag over voeding al snel te pakken. Ga jij voor borstvoeding of voor kunstvoeding? Nog voor dat jouw kleine wonder er is, sta je dus al stil bij de voeding. Om te groeien, ontwikkelen, spelen en op te groeien als gezonde volwassenen zal voeding een belangrijke rol spelen. We gaan je hier niet vertellen, wat goed of fout is. We geven je handvatten en daar kan jij je weg in gaan vinden.

Vanaf vier maanden mag je gaan starten met de eerste hapjes. Vanaf zes maanden heeft je kindje behoefte aan meer dan alleen borstvoeding of kunstvoeding. Om die reden is het handig om vanaf vier maanden met oefenhapjes te beginnen. Zo kunnen ze wennen aan de structuur en smaak. Het verschilt per kindje wanneer deze er aan toe is. Kijkt je kindje het eten uit je mond, maakt het smak geluiden of stopt het regelmatig het vuistje in de mond. Dan zijn dat de signalen dat jouw kindje behoefte heeft aan andere smaken en structuren. 

Wat geef je dan als eerste hapje? Vaak wordt een fruithapje als eerste gegeven. Probeer eens te starten met groenten in plaats van fruit. Fruit is van nature zoeter dan groenten, hierdoor kan het geven van groenten lastiger zijn wanneer er eerst met fruit is gestart. Meng in het begin nog geen verschillende smaken of structuren, maar laat de natuurlijke smaak proeven. Raak niet in paniek als de wortel niet direct met allerlei smak geluiden word opgegeten. Smaken moeten ontdekt worden en de structuur is toch anders dan de fles- of borstvoeding. Geef het hapje twee tot drie dagen achter elkaar en wissel dan weer af. Hierdoor kan je kindje wennen aan de smaak en leert het andere smaken kennen.

In het kookboek van Easy Peasy voor de allerkleinste, leer je een goede basis leggen voor de voeding. Wees bijvoorbeeld relaxt over het eten, het is geen moeten, geniet er vooral van. Laat het kindje lekker met de handjes eten. Maak vooral geen "ding" van eten. Medische uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. Voeden gaat voor vullen. De voedingstoffen zijn belangrijker dan het aantal calorieën. 

Tussen de 4 en 9 maanden heeft je kindje kennisgemaakt met veel verschillende groente- en fruitsoorten. Misschien nog niet allemaal, maar alles op zijn tijd. De eerste vis of kip is misschien ook al het menu gepasseerd. Vanaf 9 maanden ga je van prakjes naar een echte maaltijd. Wanneer er een maaltijd word gemaakt is het handig om de volgende verdeling aan te houden 50% groenten, 25% eiwit en 25% volwaardige granen. Is je kindje in de avond moe en krijgt het van vermoeidheid geen hap door de keel? Probeer de warme maaltijd dan 's middags te geven. Ze hebben dan meer energie en staan meer open voor de maaltijd. 

Wanneer het eerste jaar er op zit, is er al een heel schema ontwikkelt aan maaltijden en eet momentjes. Wat wij vaak als vuistregel aanhouden is 3 maaltijden per dag met 1 à 2 snack momentjes tussendoor. Om 15:00 zakt de suikerspiegel bij zowel volwassenen als kinderen. Probeer op dat moment een 'zoete' snack te geven. Dit hoeft niet direct snoep te zijn, liever niet zelfs. Denk bijvoorbeeld aan fruit of een plakje gezonde bananenbrood. Wees creatief met eten. Maak bijvoorbeeld groente frietjes of dip wortels in hummus. 

Peuters zijn kleine mini mensjes met bergen energie en een eigen willetje. Dat eigen willetje komt ook wel eens terug met het eten. Eten is in een keer vies, een goede eter eet ineens muizenhapjes en de heerlijke groente lasagne word ontleed op elk stukje groente. In deze leeftijdsfase willen ze ook heel graag alles zelf doen. Zet dit in met betrekking tot eten. Een eigen gesmeerde boterham gaat sneller op dan dat deze voorgeschoteld word. Geef ze twee keuzes, wil je wortel of wil je bietjes. Allebei is goed en heeft jouw peuter toch het idee dat het zelf kon kiezen. Ga samen koken, leer de namen van de ingrediënten. Betrek jouw mini bij het eten. Dit hebben we al eerder besproken, maar het blijft belangrijk. Zeker in deze fase, maak er geen strijd van.

Een monkey platter is een geniale manier om bepaalde voedingstoffen toch binnen te krijgen. Maak een borrelplank voor je kindje. Natuurlijk niet zo een als op het terras ;) Een gekookt eitje, komkommers in stukjes, tomaatjes (snij deze goed in stukjes), hummus om te dippen, rozijntjes, crackertjes of wat nootjes. Zo kan jouw kleintje lekker snoepen, en krijgt het ook nog goede voeding binnen!

Vinden ze iets echt, echt niet lekker? Vraag ze dan of dit dan op het lijstje van drie mag. Wat is het lijstje van drie? Ik lus ook niet alles, dus je kind ook niet. Geef hem of haar de kans om drie dingen te noteren die echt niet lekker worden gevonden. Die drie dingen hoeven ze dan niet, of in een kleine hoeveelheid te eten.

Daarnaast vind ik eten vooral heel gezellig en houd ik ontzettend van goed en lekker eten. Draag dit ook over aan je kind. Maak er een rust moment van, alle aandacht voor elkaar en voor het eten. 

 

Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »