Hoe je kindje veilig en gerust gaat slapen

In het eerste jaar moet jij je kindje leren kennen en andersom. Besef ook dat in het eerste jaar een baby’tje verschillende ontwikkelingen doormaakt die ook weer verwerkt moeten worden.

Dit artikel is geschreven op basis van het boek Slaap van slaapcoach Susanne Willekes. Dit artikel is op basis van onze ervaring met het boek en de wetenschappelijke kennis van Susanne Willekes. 

 

Er zijn al vele adviezen op de markt voor het slapen, van laten huilen, tot ritme, tot bij je laten slapen. Iedereen is vrij om zijn of haar keuzes te maken. Deze informatie is niet om iemand terecht te wijze, maar om een beeld te schetsen waarom baby’s slapen zoals ze slapen.

 

Slapen is een vaardigheid die geleerd moet worden. Van nature kan een baby niet uren achter elkaar slapen, wat eigenlijk maar goed is. Wanneer er een tekort aan voeding of bijvoorbeeld oververhitting plaats vindt, moet er alarm geslagen kunnen worden. Dit wordt gedaan doormiddel van het huilen. Wanneer een baby te “diep” zou slapen, zou dit alarm niet af kunnen gaan.

 

Waarom is slaap bij baby’s zo belangrijk?

  •  ’s nachts produceren baby’s groeihormonen, dus een goede nacht slaap is bevordelijk voor de groei
  •  Genoeg slaap heeft een positieve invloed op het immuunsysteem
  •  Slaap speelt een grote rol in de werking van het geheugen en de leerfunctie

 

Slaap is een biologische noodzaak om in leven te blijven, en het is nodig om optimaal te kunnen functioneren en gelukkig te zijn. Het is onder meer belangrijk voor het geheugen, het centraal zenuwstelsel en lichamelijke groei. Dat slaap zo belangrijk is voor het hele gezin is wetenschappelijk al meerdere malen bewezen en door menig gezin al ondervonden. 

 

Het goed slapen van een baby hangt af van verschillende factoren, de (medische) start in het leven, onderliggende medische oorzaken en de temperament van het kind. Zoals al eerder benoemt is slaap een vaardigheid die je een baby’tje moet leren. Daar gaat tijd overheen, net zoals dat een kindje niet direct praat of loopt zal slapen ook ontwikkeld moeten worden. Daarbij hoef je in het eerste halfjaar nog niet aan slaapcoaching te denken, maar je kan wel de slaap bevorderen en helpen ontwikkelen. Vanaf zes maanden is een baby neurologisch, fysiek en mentaal klaar voor slaapcoaching. 

 

In de eerste weken slapen baby’tjes ontzettend veel, probeer in de eerste weken ook niet te veel bezig te zijn met hoe een baby moet slapen en wat je hem kan leren. Een baby kan namelijk nog niet verwend worden en heeft vooral slaap nodig, en of dat in jouw armen is, in een eigen bedje of in de draagzak, als het kindje maar lekker slaapt. Baby’s hebben in de eerste weken een 

kort wakeful window (45 - 60 min). Voor de rest slapen ze zo 2 a 3 uur achterelkaar. Een wakeful window is de periode dat jouw kindje wakker kan blijven, voordat het weer behoefte heeft aan slaap. Naarmate jouw baby’tje ouder wordt zal de window ook vergroten. Hoe herken je wanneer de wakeful window sluit en je kindje moe aan het worden is? 

 

  • Gapen
  • In de ogen wrijven
  • Staren
  • Aan de oortjes zitten
  • Geen interesse meer tonen in speelgoed
  • Minder actief zijn
  • Lusteloosheid
  • Slechte coördinatie (vallen, stoten, struikelen)
  • Zeuren, miepen
  • Opgetild willen worden


De eerste stappen in de slaapontwikkeling is de regelmaat van dag en nacht. In de baarmoeder was er rust wanneer het nacht wordt, waardoor jouw kindje wakker werd en actief werd. Overdag wiegde je eigenlijk het kindje in slaap, door het heen weer lopen en achtergrond geluid. Dit doe je dus door in de nacht alles donker te houden en zo min mogelijk handelingen uit te voeren en overdag een ritme aan te houden met licht wanneer het kindje wakker is. Zorg bijvoorbeeld voor verduisterende gordijnen, zachte kleuren op de muren en een zacht nachtlampje op de kamer. De temperatuur in de kamer is optimaal tussen de 15 en 18 graden (vanaf 8 weken na de geboorte). Probeer niet op je tenen te lopen, maar laat je kindje wennen aan omgevingsgeluiden. Wordt je kindje toch snel wakker? Dan kan een white noise app goed helpen.

 

Een kort slaapje, is korter dan een cyclus van 45 minuten. Een cyclus is het in slaapvallen, lichte slaap, REM en wakker worden. Naarmate een kindje ouder wordt zal dit naar 90 minuten gaan zoals bij volwassenen.

 

Een bedritueel heeft een aantal voordelen en functies. Het helpt je baby vanaf zes weken kalmeren. Je bouwt prikkels af en helpt hem zich in alle rust voor te bereiden op slaap. Als je elke keer dezelfde volgorde aanhoud, weet je kindje snel genoeg wat er gaat gebeuren en kan zich voorbereiden op de slaap. Een bedritueel kan bijvoorbeeld bestaan uit, gordijnen dicht, lampje aan, verschonen/wassen, pyjama aantrekken, verhaaltje lezen, liedjes zingen, muziekmobieltje aan, kus en knuffel en dan langzaam de kamer uitlopen. Dit hoeft alles bij elkaar niet hele uren te duren. 

 

Creëer vanaf ongeveer twee weken na de geboorte een flexibel schema (geen ijzer-regime). Dit betekend rond dezelfde tijd wakker worden, voedingen, slaapjes en in de avond naar bed gaan. Een flexibel schema is dus niet om 14:00 uur moet je naar bed. Blijf kijken naar je kindje en houd de slaapsignalen in de gaten in combinatie met de wakeful window. Denk aan een schema met slapen - voeden - spelen - slapen. Wanneer je voeden na het slapen doet en niet voor het slapen, kan het ook niet geassocieerd worden met het in slaap vallen. Leg je kindje dus ook rond hetzelfde tijdstip in bed. Kindjes tot zes jaar hebben een natuurlijke bedtijd tussen de 18:00 en 20:00 uur. 

 

Kijk naar andere mogelijkheden, naast voeden om je kindje te kalmeren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan inbakeren, wiegen, de geruststellende en kalmerende sh-sh-sh klanken, schommelen of een speen te geven. Houdt de activiteiten ook rustig in de avond en beperk interactie in de nacht tot een minimum. Een boekje lezen of zingen of even laten spelen zijn activiteiten die je kan doen om de prikkels in de avond te verminderen. 

 

Wanneer je kindje in bed ligt te huilen, reageer dan bijtijds. Wanneer je een kindje te lang laat huilen, wordt er adrenaline aangemaakt die ervoor zorgt dat in slaapvallen lastig wordt. uiteindelijk zal je kindje bij te lang huilen, flauwvallen van de oververmoeidheid. Hierdoor voelt jouw kindje zich onveilig en is er geen fijne associatie met slapen. 

 

Vanaf zes maanden na de uitgerekende datum is een baby er neurologisch, fysiek en mentaal klaar voor slaapcoaching. Wanneer je bovenstaande allemaal hebt toegepast, en er is nog extra behoefte aan slaapcoaching dan is er vanuit Susanne het volgende advies. Een van de ouders doet het slaapritueel en gaat bij huilen ook naar het kindje toe. Probeer in dit geval niet af te wisselen. De eerste avond ga je naast het bedje zitten. Je maakt sh-sh-sh klanken, maar kijkt je kindje niet aan. Mocht je kindje toch overstuur raken, pak je kindje even op kalmeer hem en leg weer terug in het bedje. Die proces herhaal je tot je kindje slaapt. Let op! In de eerste 10 minuten dat ze slapen, zitten ze in een lichte slaap. Wanneer je binnen 10 minuten opstaat bestaat er een aannemelijke kans dat je weer van voren af aan kan beginnen. Echt, leer van onze fouten. De tweede avond ga je iets verder van het bedje zitten. Bijvoorbeeld in het midden van de kamer. Je herhaalt dezelfde sh-sh-sh klanken, tilt op wanneer nodig en na een dikke 10 minuten slaap loop je de kamer weer uit. De derde nacht ga je in de deur opening zitten en op de vierde avond op de hal. Mocht je kindje de stappen te snel vinden, dan herhaal je de eerste stap nog een keer tot je kindje toe is aan de volgende stap. Word je kindje weer wakker, dan ga je naar de kamer, aai je over het bolletje en ga je weer. Mocht dit een huilbui opleveren ga je weer zitten op de plek waar je zat. Dit is pittig en intensief, ik heb menige keren meegehuild. Maar ze leren wel echt slapen en dat het oké is om in het eigen bedje in slaap te vallen. Ze voelen zich veilig, omdat jij laat zien dat je er bent als ze je nodig hebben. Dit proces kan twee weken duren en soms in een fase waarin je kindje ontwikkelt kan je weer opnieuw beginnen met dit proces. 

 

Slaap is voor ieder kindje anders en dat ligt niet aan hoe goed jij als ouder bent. Wij hebben twee dochters en de een slaapt als ze in haar bedje ligt en de ander vind het ontzettend lastig om te gaan slapen wanneer er veranderingen zijn of wanneer ze ontwikkelt. Wij hebben er dan ook voor gekozen om de meisjes samen op een kamer te leggen. Werkt fantastisch ! En soms hebben we nog gebroken nachten. Wees van een ding zeker. Je staat er nooit alleen in, bedenk midden in de nacht dat ik misschien ook wel met slaapoogjes naast het bed van mijn dochter sta. 

Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »