We stoppen ermee…

Toch hebben wij de knoop met tranen en opluchting doorgehakt. We stoppen ermee. De fysieke winkel van Olifantje in het bos stopt per 1 augustus. Ik ga je niet compleet in detail meenemen, maar ik wil wel heel graag toelichten hoe wij tot deze beslissing zijn gekomen.

Ook wij zagen deze pandemie niet aankomen. Als bedrijf is dit een lastige tijd, of je nu 1 jaar bestaat of 20 jaar. Wij zaten in de opbouwende fase, we moesten de seizoenen nog meegaan maken, onze klanten moesten ons leren kennen en wij hen, we moesten nog op ons gezicht kunnen gaan en weer kunnen opstaan. Helaas gaat dit niet lukken.

Precies op het moment dat de retail branche weer in bloei zou gaan staan, de maanden januari en februari zijn namelijk niet de sterkste maanden, kwam er een pandemie. Jim kreeg net op dat moment een contract bij zijn freelance opdracht aangeboden en wij knepen in onze handjes van geluk. Gelukkig, een vaste bron van inkomen in deze onzekere periode.

Ook de opvang sloot zijn deuren. Daar stond ik dan, Jim die fulltime werkte, de kinderen die fulltime thuis waren en een winkel. We gingen van alles bedenken. We zouden personeel aan kunnen nemen, maar dat kost veel geld en levert dat zich nu op? Kunnen wij andere opvang voor de kinderen regelen? Die optie bleek er ook niet te zijn. Met lood in de schoenen sloten wij de deuren van de winkel. Je mag best weten dat ik met een knoop in mijn maag thuis zat en positief denken er niet altijd inzat. 

Waar een deur dicht gaat… Direct ging mijn ondernemersbrein weer werken. Waar zijn de kansen? Hoe kan ik hier een kans van maken? Wij wilde in het eerste jaar ons focussen op het opzetten van onze fysieke winkel. Online waren we zichtbaar, maar daar lag voor ons nog niet de grootste focus. Dat heb ik omgegooid. Op de momenten dat de kindjes sliepen, Jim er was en vaak ook tussendoor, werkte ik aan de online zichtbaarheid van Olifantje in het bos. Wij zijn een samenwerking aangegaan met Bol.com en dat zorgt er allemaal voor dat wij als online bedrijf zeker niet hoeven te stoppen.

De onzekerheid die dit virus met zich meebrengt voel ik overal in terug. We zijn niet 100% verzekerd van opvang voor de kinderen, wij hebben hier in de buurt geen vangnet, Lotte moet nog me enige regelmaat naar het ziekenhuis en kan ik dus niet garanderen dat de winkel elke keer open kan. Daarnaast is er in de buurt een winkel gestart die speelgoed is gaan aanbieden voor bodemprijzen. Het is absoluut niet te vergelijken met het speelgoed wat wij aanbieden in combinatie met de service, maar we voelen het wel. Om te groeien als bedrijf moet je ook keuzes maken en kijken of de tijd die je ergens insteekt rendabel is. 

Dus lieve mensen, we stoppen met de fysieke winkel. Online maken we, samen met Bol.com een enorme groei door en daar zijn wij ontzettend blij mee! We vinden de interactie op sociale media geweldig, en daar zullen wij ook zeker actief op blijven. We willen jullie allemaal bedanken, voor de leuke cadeautjes die wij mochten inpakken, voor de leuke gesprekken en voor de lessen die wij hebben mogen leren van jullie.

Wij gaan weer naar Utrecht, maar wij zijn er nog steeds, we pakken nog steeds met liefde cadeautjes voor jullie in en sturen het met zorg en veel plezier naar je op. We delen nog steeds onze dagelijkse leuke chaos van ons gezin, olifantje in het bos en de struggles en liefde rondom het ouderschap.

Heel veel liefs,

Elfri, Jim, Sophie en Lotte.

Recente artikelen