Onze keuzes en de concurrentie van bol.com

Zodra je bij ons in de winkel naar binnen stapt of shopt op onze website zie je gelijk wat voor soort winkel dit is. Wij zijn geen nieuwe Intertoys. We vonden het ook moeilijk om onze winkel kort te omschrijven, want ‘speelgoedwinkel’ dekt niet helemaal de lading. Ook ‘houten speelgoedwinkel’ vonden wij te beperkt, er zijn genoeg producten van andere materialen en ook genoeg producten die helemaal geen speelgoed zijn (al denken sommige kinderen daar anders over). Uiteindelijk zijn we gegaan voor ‘speelgoed & kinderlifestylewinkel’. Nog steeds niet alles omvattend, maar het geeft naar onze mening wel beter weer wat voor soort winkel we zijn. Zoals gezegd zijn we geen Intertoys achtige winkel, en dat heeft een aantal redenen.

Ten eerste vinden wij het in een tijd waarin het lijkt dat het niet helemaal de goede kant op gaat met onze aarde belangrijk dat wij iets bijdrage aan het herstel hiervan. Alle beetjes helpen, en daarom hebben wij het niet zo op plastic speelgoed, dat ontzettend mooi lijkt, maar waaraan sneller iets kapot gaat en daarom sneller in de prullenbak belandt. Vooral rages zijn hier een voorbeeld van. Niet zozeer omdat een Beyblade of een LOL-Surprise pop sneller kapot gaat, maar omdat deze vormen van speelgoed vaak maar kort interessant zijn. Hoeveel van dit soort plastic speelgoed bewaar je voor eventuele kleinkinderen later? En hoeveel houten speelgoed bewaar je? Wij durven onze handen ervoor in het vuur te steken dat er meer van de laatste categorie wordt bewaard. 

Daarbij willen we absoluut niet zeggen dat je geen Beyblade’s of LOL-Surprise ballen of poppen moet kopen, ik vermoed dat wij dat soort speelgoed gedurende de jeugd van onze dochters ook nog wel in huis zullen hebben. Ik wil alleen aangeven dat je dat soort speelgoed niet bij ons in de winkel zult vinden. Ook al zou het een financieel aantrekkelijke optie zijn, ik geloof niet dat wij er op de lange termijn gelukkiger van zouden worden.

En dan is er nog een categorie speelgoed die we wel graag in de winkel zouden willen aanbieden, maar wat simpelweg door de eisen van grote merken en de concurrentie van met name bol.com niet mogelijk is. Onder die categorie valt met name Lego. Oké, Lego is hartstikke plastic, maar gaat makkelijk mee naar de volgende generatie. En kapot gaan die blokjes ook niet. Echter, zijn wij als kleine onderneming genoodzaakt om ons aan de adviesprijzen te houden. Wat opzicht niet zo’n probleem is, dat doen wij eigenlijk met alle producten die we aanbieden. Alleen vinden wij het niet prettig om een Lego-trein aan te bieden voor €129, als exact dezelfde doos via bol.com te koop is voor €82,99. Dat is een verschil zeg!. Voor jullie beeldvorming, dat is nog goedkoper dan dat onze inkoopprijs zou zijn. En daarin is Lego niet het enige. Ik, als spelletjesfanaat, zou ook graag Risk, Monopoly en Kolonisten van Catan aanbieden. Alleen neem bijvoorbeeld het laatste, met als adviesprijs €41,99. Deze is op dezelfde site te vinden voor €27,99. Ook die zouden we met verlies verkopen.

En natuurlijk zouden we deze producten alsnog kunnen aanbieden tegen de adviesprijs, en er zullen altijd consumenten zijn die deze alsnog bij ons zouden kopen. Alleen voelen wij ons daar dan weer niet helemaal prettig bij, en dan gebruiken wij onze beperkte ruimte in de winkel liever voor producten die we wel met een goed gevoel kunnen aanbieden. Dat is namelijk ook waarom wij Olifantje in het bos zijn gestart; Mooie, leuke producten aanbieden waar wij achter staan en producten waarvan wij denken dat jullie er interesse in hebben. En dat kunnen producten zijn die je al kent, maar ook producten waarvan je nog niet wist dat ze bestonden. En die toch wel erg mooi en/of handig blijken te zijn!

Ik hoop hiermee jullie een inkijk te hebben gegeven in keuzes die wij hebben gemaakt en daarmee ook een ruimer antwoord om sommige vragen die wij hierover onlangs hebben ontvangen.

Bedankt weer voor het lezen,

Jim

Recente artikelen